Ekohudvård – kompa själv vetja!

Oj, vad jag var trött när jag vaknade idag. Det skiter väl ni i, säkert, men jag var på partaj igår och dagen efter var min hud så sunkig att jag aldrig sett på maken. Fick vitalisera den med diverse ekologiska hudvårdsprodukter och sen tyckte jag synd om den, och sen var det bra igen, för Nutriganics Smoothing Face Mask från Body Shop gjorde susen.

Och visst. Utbudet är verkligen fullt idag av bra ekologisk hudvård, men det finns få fortfarande få  saker som är lika ljuvligt som att tillverka sin egen naturliga hemma – hudvård. Jag anser i alla fall så, men så är jag ju också en veritabel påhejare för ekohudvård, det ska gudarna veta – och det vet de säkert och ni också för den delen:)

Egen ekologisk hudvård – en kanonpresent

Å andra sidan brukar mina kompisar, som inte på något sätt är några fanatiska eko – konsumenter, bli sååå happy när de får min egenkomponerade hudvård som present, exempelvis på födelsedagar och sådär. Det är väl helt enkelt något magiskt och lyxigt med att komponera sin egen hudvård. Precis som det är uppskattat att få något i present som det har lagts kärlek, tid och resurser på.

Att komponera sin egen hudvård är ganska simpelt faktiskt. Det enda du egentligen är i behov av är tid och tålamod. I mångt och mycket är det precis som med att laga gott käk.  Ta dig bara tid att fixa goda, högkvalitativa ingredienser och följ sen receptet noga, så ordnar sig resten av sig självt liksom. (Jag vet, det är kanske en smula förenklat uttryckt, men jag tror att man kan komma långt med tid och tålamod.)

En mindre känd olja som jag kan rekommendera

Basen i den mesta egenkomponerade hudvård jag personligen sätter samman är någon form av vegetabilisk olja. Av sådan olja finns det flera bra alternativ att välja mellan. Det som särskiljer olika vegetabiliska oljor åt är framförallt hur mycket fett de innehåller. Somliga oljor är väldigt feta, medan andra är mindre feta – självklart eller hur?  Den vanliga formeln brukar vara att torrare oljor absorberas snabbt av huden, men verkar mer kortsiktigt. Fetare oljor å andra sidan tar längre tid för huden att absorbera, men verkar å andra sidan mer långsiktigt. För att hitta en vegetabilisk olja som lämpar sig för just din hud, behöver du pröva dig fram, och testa att blanda. Du ska inte vara rädd för att expa lite, det är bara kul, och på vägen lär du hitta vad du söker efter.

En av mina personliga favoritoljor bland vegetabiliska oljor är den mindre kända pumpafröoljan. Man finner den oftast i hälsokostaffärer, men också i ordinära livsmedelsbutiker med bra sortiment. Pumpafröoljan är en ganska torr olja som fort tas upp av huden, och jag tycker om att mixa den med en lite fetare olja, såsom rapsolja – helst kallpressad – för att få ett mer långsiktigt resultat. Hursomhelst tycker jag att Pumpafröoljan innehåller kvalitéer för ypperlig hudvård av flera slag: prova den, du kommer bli positivt överraskad, är säker på det – i alla fall om du hudtyp påminner om min.

Lämna en kommentar