Hudvård är…vårdande eller värdelöst

Det är märkligt med hudvård. Hur effektiv den kan vara menar jag.  Som nu i helgen. Jag var ute och partajade till klockan fem på morgonen, det var drinkar och dåligheter, ingen sömn att tala om och när jag vaknade på morgonen såg jag ut som kriget i ansiktet. Mörk runt ögonen, sladdrig i huden (åtminstone upplevde jag det så) och kände mig allmänt ofräsch. Så det var bara att sätta igång med hudvårdsprodukterna. Började med att rengöra med Dr Hauschas rengöringsmjölk, därefter la jag en ekologisk exfolierande ansiktsmask från Bodyshop och därefter smörjde jag med Avocado Repleneshing Cream från Essential Care; det sistnämnda är en ny favorit för ekologisk hudvård. Krämen är en smart mix av ekologiska kallpressade oljor, bland annat avocado och olivolja, ekologiskt sheasmör, biodynamisk nässla och ett par fina eteriska oljor (bergamott och lavendel) som verkar avslappnande och återuppyggande för huden.

Hudvård tas emot av huden…eller inte?

Och simsalabim, efter denna timmeslånga behandling var min hud back in shape. Härligt! Hela denna förvandling ledde mig direkt in i tankar om diskussionen kring verkan av hudvård. Följaktligen hur huden egentligen tar emot det vi smörjer den med. Vissa experter, företrädesvis förespråkare för ”vanlig” hudvård, menar att väldigt lite av det vi smörjer in huden med tas upp, medan förespråkare för ekologisk hudvård och naturlig hudvård brukar påpeka minst 60% av det vi smörjer in huden med absorberas och fortsätter ut i vårt blodomlopp. Av mina personliga erfarenheter lutar jag åt att hålla med den sistnämnda uppfattningen. Det är svårt att tro något annat när man konkret ser och upplever hur riktad hudvård och särskilda hudvårdsprodukter direkt påverkar kvalitén på din hud. Skulle exempelvis en ansiktskräm bara lägga som som ett slags lager på hudens yta, så fick jag väl knappast de resultat jag verkligen de facto får, när jag smörjer mig med en ansiktskräm, eller hur?

Hudvård – vem sätter agendan?

Nu vet jag att det här resonemanget knappast håller i vetenskapliga sammanhang. Å andra sidan är de vetenskapliga sammanhangen när det gäller hudvård lika flyktiga som en dagslända. Larmrapporter om farliga ämnen i hudvård, varvas med dementier från andra experter, och när man rotar lite djupare i sörjan hittar man alltid en person eller ett företag bakom resultatet som är allt annat än objektiva. För så är det. Även när det gäller vetenskap, som vi har sån grym respekt för. Det finns alltid en person bakom rapporterna. Alltid en agenda. En subjektiv tolkning och uppfattning.

Därför råder jag varje hudvårdskonsument att ta in intryck, kunskap och åsikter från många olika håll innan man gjuter sina åsikter i sten. Var alltid beredd att ompröva; ha alltid din egna, personliga erfarenheter som måttstock. Det är också därför det här inlägget kom till. Min egen personlig erfarenhet efter en natt på stan ledde mig till konklusionen att bra hudvårdsprodukter kan vara amazing och jag tycker verkligen att en snabb förvandling likt denna talar för att hudvård verkligen är något som huden tar emot.

Lämna en kommentar