Ekologisk hudvård och vegetabiliska oljor

Jag får ömsom spörsmål om vilken vegetabilsk olja som är den bästa. Svaret är självfallet inte entydigt, då varje vegetabilisk olja har sin unika sammansättning. Och vilken olja som passar just dig bäst, om vi nu talar om naturlig, ekologisk hudvård, får du helt enkelt pröva dig fram till. Dock tänkte jag hjälpa dig en smula på traven, och kartlägga några av våra vanligaste vegetabiliska oljor i ekologisk hudvård:

  • Jojobaolja

Denna ljuvliga olja med sitt känneteckande namn, är en personlig favorit för mig. I sin kontext påminner jojobaolja väldigt mycket om den olja och de fetter som huden själv producerar. Därför absorberas också jojobaoljan som regel väldigt snabbt av din hud. I sin karaktär är det en väldigt allround – olja, såtillvida att den verkar passa många olika hudtyper. Vidare funkar den även fint i barnhudvård och i hårprodukter. I dag hittar man oljan i flera olika hudvårdsprodukter – krämer, salvor, ansiktsmasker, oljeblandning etc.

  • Olivolja

Förmodligen en av de mest välanvända oljorna i ekologisk hudvård. Inte minst eftersom den verkar bra till nästan alla syften. Den kan användas som rengöring, i salvor, i återfuktning och så vidare. Som hudvårdskoncept är den synnerligen beprövad och sägs ha använts i minst 5000 år. Glöm inte, om du tillverkar egen ekologisk hudvård, att det är jungfruoljan som du ska använda. Det är nämligen den som innehåller mest näring.

  • Mandelolja

Jag älskar det här namnet! Ligger så lent i munnen. Och precis så kan också mandeloljan verka för din hud: som mjukgörande, närande och läkande. Detta är en mycket fet olja och lämpar sig väl för massage och som vitalisering för torr hud. Mandelolja gör nämligen din hud sammetslen och smidig. Tänk på det som såhär: om din hud vore en smörgås är mandeloljan smöret med de hälsosamma fetterna. Typ.

  • Rapsolja

Den klassiska fina gamla oljan från våra svenska ängar. Personligen föredrar jag den högkvalitativa, kallpressade sorten. Rapsoljan pressas ur Rapsfrön och har mycket sköna egenskaper för hudvård, inte minst vad gäller hudproblem som till exempels eksem och andra irriterande utslag. Själv tycker jag precis som många andra att den läker eksem lika effektivt som cortison, men utan cortisonets tröttande, svullnande biverkningar.  Rapsoljan har också mycket goda mjukgörande egenskaper och innehåller mängder av essentiella fetter och E-vitamin.

1 Response so far »

  1. 1

    Madeleine said,

    Jag själv tycker om olivolja och jojobaolja. Jag brukar använda jojobaolja efter att jag duschat, och olivolja blir det på morgonen. Trevlig blogg du har förresten. 🙂


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar