Fett – ekohudvårdens främsta vän!

Fett. Får du panik av det ordet? Vad är det första du tänker på? Tunga, dallriga celluitlår på badstranden? En gigantisk
amerikans guppröv på väg ner för gatan? Bantning?

Själv tänker jag på hudvård. Det är kanske inte helt vanligt. Men för mig är fett någon väldigt positivt. Huden, kroppens
största organ, är nämligen helt beroende av bra fetter för att hålla kvalité. Du vet den där scenen i Fightclub när Brad Pitt och Norton stjäl fettet från tanter som nyss blivit fettsugna och sedan gör tvål av det…som de sedan säljer tillbax till samma tanter; det finns en djup sanning i den scenen. Nu behöver du förstås inte djupdyka i soptunnor utanför din närmsta plastikkirurg för att vårda din hud, utan den går fint att investera i ekologisk hudvård baserad på bra, vegetabiliska fetter.

Mina fettfavoriter i hudvård är Kakaofett, kokosfett och Sheasmör. Kakaofett har använts i hudvårdsproduker sen Jesus gick i pappslöjden. Varför? Jo, för att kakaosmöret är rena halleluja – serumet för torr hud. Exempelvis funkar den fint på vintertorra, narig händer, fötter och pussmunnar. Kokosfett känner du kanske mest igen från hudvård i solsammanhang. Och detta med rätta. Idag finns det massor av kokosfett i flaskor med solsymboler på, men jag skulle rekommendera dig att handla din kokosfett i en hälsokostbutik – du ska fråga efter ekologisk, kallpressat kokosfett. Du får du da shit, jag lovar. Sheasmör är inte heller helt ovanligt i hudvård. Bland annat har TheBodyShop en riktig storsäljare  av Sheasmör på burk. Sheasmör kommer från Sheanöten och är ett hudvitaliserande fett som är känt för sina läkande, skyddande och återfuktande egenskaper. Själv använder jag det extra frekvent under vintertid, då min hud behöver extra mycket fett för att inte bli narig och sprucken.

Fett och hudvård är alltså många gånger synonymt. Huden måste ha fett. Bra fett. Då kommer den leva länge som ung, frisk och slät. Lärdom: stoppa alltså inte fettet i munnen, smörj in dig med det.

2 svar so far »

  1. 1

    Kia said,

    Vilket bra och informativt inlägg! Jag tycker också om produkter med sheasmör. Varför smörja in sig med ingredienser utan näring (mineraloljor) när det finns så många bra och näringsrika naturliga alternativ?


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar