Antioxidanter

Igår fick jag en fråga av en kompis som jag tänkte ta upp här. Hon sa att hon ofta stötter på hudvård som innehåller antioxidanter, eller reklam för olika hudvårdsprodukter som sägs innehåller antioxidanter, och nu undrade hon förstås vad detta var för något kul ämne. Personligen så visste jag inte så mycket mer än att antioxidanter är bra för huden och att de hjälper bevara hudens motståndskraft mot åldrande. Men givetvis behövde jag ta reda på mer! Så här kommer lite info baserat på dessa frågor:

Vad är antioxidanter?

I ämnesomsättningen bildas biprodukter i form av gifter, bland annat så kallade fria syreradikaler. Dessa radikaler bryter ner kroppen celler så att huden får sämre motståndskraft och åldras fortare. Antioxidanter är de fria radikalernas fiende nr 1. De ger kroppen motståndskraft och näring så att huden kan bygga upp ny spänst och lyster. Det är också allmänt känt att antioxidanter stärker kroppens immunförsvar.

I vilka produkter finns antioxidanter?

Livsmedel som är kända för att innehålla mycket antioxidanter är grönt te, pekannötter, russin, dadlar, hallon, blåbär, börnbär och citroner. Det finns också flera tillskott i hälsokostaffären att köpa för dig som är intresserad.  Som hudvård kan jag rekommendera Citronolja från Bodyshop som sägs innehålla massor av välgörande antioxidanter men även gott om C – vitaminer.

Lämna en kommentar